לוגו המדור לקידום הוראה ולוגו דיקנט הלימודים האקדמיים

אצלנו לומדים, לא משחקים...

תמונה: משחקים ולומדים
בתרבות המודרנית, משחק נתפס כביטול זמן וכפעולה המנוגדת ללמידה התכליתית המבוססת על מטרות ותכנים מוגדרים. עם זאת, מחקרים רבים הוכיחו שמשחק הוא חלק מתהליך הלמידה בכל גיל (הויזינגה, 1984).
למשחק יתרונות רבים. מלבד ההנאה מעצם החוויה, הוא מאפשר למשתתפים בו לאתגר את עצמם בלי לחשוש מהתוצאות. הוא מזמין אנשים ליזום, לאלתר, למלא תפקידים שונים ולמצוא פתרונות לבעיות, וכל זאת במסגרת מוגנת המאפשרת לטעון כי "זה רק משחק"...
אז איך כדאי לשלב אלמנטים משחקיים בהוראה שלנו? לפניכם כמה רעיונות, וגם
מתנה מיוחדת עבור סגלי ההוראה באו"פ (חפשו את סרט המתנה).

חידות ומשימות קטנות

בסוף כל יחידת תוכן אפשר לשלב משימות קטנות כמתודה של הערכה. למשל, לשאול שאלות על מושגים מרכזיים בשיעור, מילים שלמדנו וכדומה. שאלות וחידות כאלה מעודדות שליפת תוכן, הנחשבת אחת הדרכים היעילות ביותר לזכירה ולחיזוק החומר הנלמד. כדאי לגוון את סוגי השאלות (פתוחות וסגורות, בעל פה ובכתב ושאלות ברמות חשיבה שונות).
אפשר להגדיר זמני מטרה לביצוע המשימות, לעודד תחרות וכן להכריז על פרס או תגמול למסיימות ולמסיימים הראשונים. התגמול יכול להיות סימבולי, למשל מדליה (אם הלימוד מתקיים בזום תוכלו להשתמש באייקונים, ואם הוא מתקיים בכיתה, תוכלו לרכוש מדליה או כתר זולים מפלסטיק). תתפלאו עד כמה האמצעים הפשוטים הללו מעוררים התלהבות ומוטיבציה בקרב הלומדים והלומדות שלנו.

משחקי תפקידים וסימולציות

בקורסים מסוימים אפשר לשלב סימולציות ומשחקי תפקידים בנושאים מורכבים, כגון דילמות הקשורות לחוק ומשפט, צבא וחברה ומקרי בוחן מעולם העסקים והמשא ומתן. אמצעים אלה יתרמו להוראה דינמית ומרתקת. דמיינו למשל התמודדות עם דילמה בנושא דרכי הפעולה האפשריות של שטראוס בזמן משבר הסלמונלה האחרון. במהלך המשחק, הכיתה תחולק לקבוצות שייצגו את התקשורת, את מחלקת המכירות, את הדוברות ואת הנהלת החברה. כל קבוצה תחפש מידע רלוונטי, תעבד אותו ותציע דרך פעולה להתמודדות עם המשבר מנקודת מבטה. שילוב דרכי הוראה ולמידה מסוג זה מחזק את הבנת הקשר שבין התיאוריה לבין סיטואציות מהחיים. משחקי תפקידים וסימולציות מעודדים יישום פרקטי ומקנים לסטודנטים ולסטודנטיות מיומנויות חיוניות: עבודה קבוצתית, כתיבת טיעונים בעד ונגד, מציאת חלופות לפתרון בעיה עם התייחסות לשיקולים שונים ואיתור המידע הנחוץ לביסוס הטיעונים. ראו כאן עוד דוגמאות והצעות.

פתיחת השיעור במבדק-משחק

כולנו רגילים להיבחן על החומר בסוף הלימוד של יחידות תוכן. ואולם, נמצא ששילוב מבדקים ושאלות כבר במהלך הלמידה יניב אף הוא תועלת רבה. מחקרים הראו שההצלחה במבחנים הייתה גבוהה יותר דווקא כאשר הלמידה נפתחה במבדק, גם אם התוכן הלימודי היה חדש. לכן התחלה קבועה של השיעור באמצעות משחק שהוא מבדק תשמש כפתיח מעורר סקרנות, תעודד מיקוד וקשב בתוכן הנלמד ותתרום לזכירה שלו.
אפליקציות פשוטות כמו קהוט, Poll Everywhere, wordwallwooclap ועוד, יאפשרו משחק בקלות וללא הכנות מיוחדות. תוכלו גם להכין תשבץ על מושגי הקורס באמצעות מחולל תשבצים פשוט וחינמי.
תמונה: אריזת מתנה
חדש, במיוחד עבור סגל ההוראה באו"פ: באפשרותכם להירשם חינם כמנויים באתר ClapLab - מחולל משחקים קבוצתיים ופרטניים. רוצים לייצר תפזורת מושגים? לערוך חידון טריוויה? באתר מגוון גדול של תבניות מוכנות לשימוש. כל שעליכם לעשות הוא להירשם, לבחור את התבנית הרצויה ולייצר משחקים בקלות ובמהירות. איך נרשמים? היכנסו לדף זה ולחצו על "Create a game". בחרו בתחתית המסך ב- "Register" והירשמו באמצעות כתובת המייל האו"פית שלכם. המנוי בתוקף עד אמצע מרץ 2024. 

"משחק החזרה הגדול"

והנה רעיון לקראת הבחינה המסכמת: ארגון שיעור החזרה כ"משחק החזרה הגדול". אפשר לבנות את השיעור כמסלול עם שאלות שתשובות נכונות עליהן מזכות בנקודות. סטודנט או סטודנטית שיצברו את סכום הנקודות הגדול ביותר – ינצחו במשחק. בלמידה מקוונת של קבוצות גדולות אפשר לעבוד בחדרים בזום ואפשר גם במליאה. תוכלו לגוון את המשחקים כיד הדמיון הטובה עליכם. למשל, כל שאלה יכולה לזכות ברמז לקראת השאלה הבאה ואפשר להוסיף גם "גלגל הצלה" או "חבר.ה טלפוני.ת".
מקורות:

בהצלחה!

מידע, טיפים וכלים נוספים להנחיה תמצאו כאן
בכל שאלה או בקשה אפשר לפנות למזכירות המחלקה להוראה וללמידה
בטלפון 09-7781550 או בדוא"ל
teach.learn@openu.ac.il 

Powered by Publicators